Kun kipu hallitsee elämää

Amina, 21 vuotias kaunis ja menestyvä nuori nainen raahautuu tuskissaan sängystä pitkän käytävän päässä olevan kylpyhuoneen oven taakse. Hän nojaa elämää nähneen oven karmeihin ja hoputtaa veljeään ulos.

Viereisessä huoneessa Aminan pikkusiskot kinastelevat kumpi saa laittaa kirkkaan pinkin huivin, jossa on pieniä hopeisia timantteja. Äiti luuttuaa keittiön lattiaa kuopuksen aamupalan raivonpuuskan jäljiltä samalla kun poika näyttää juuri ylettyvän pöydällä olleeseen lusikkaan ja lyödessään sillä riemastuneena pöytään syviä lommoja.

Juuri kun Aminan vatsaa kouraisee koko kehon lävistävä kipu, ovi lävähtää auki ja veli virnistää lompsiessaan keittiöön. Amina ehtii juuri ja juuri kylpyhuoneeseen kun hän antaa ylen. Kerran. Toisen. Ja kolmannen kerran. Hän jää makaamaan kylpyhuoneen sinivalkoiselle laattalattialle. Pikkuhiljaa hän hivuttaa polvia kohti rintaa ja tottumuksesta vetää päänsä alle kylpyhuoneen harmaan karvamaton.

Kylpyhuoneen peilikaapin päällä on Aminan keltainen pussukka. Siellä on aina suklaata, kuumavesipullo ja lajitelma lääkkeitä. Pillereitä oli kaiken mallisia ja värisiä. Ne olivat Aminalle liiankin tuttuja.

Mutta tällä kertaa Aminalla on liian kovat kivut eikä hän jaksa tuskanhikisenä keskittyä muuhun kuin hengittämiseen. Hänellä on tapana laskea hengityksiä kymmenen sarjoissa. Yksi. Kaksi. Kolme. Neljä… Sitten pimenee.

Amina havahtuu kirkkaisiin valoihin ja läpsintään. Äiti on polvillaan tyttärensä vieressä kylpyhuoneen lattialla ja läpsii tätä poskille. Äidin kasvot ovat vain muutaman sentin päässä Aminan kasvoista. Niitä reunustaa taidokkaasti kääritty huivi. Kasvoilta paistaa huoli. Keittiöstä kuuluu kovaa pauketta kun kuopus vandalisoi keittiön pöytää. Ovensuussa seisoo kaksi identtistä pelästyneen näköistä tyttöä, toisella kädessään pinkki huivi ja poika, jonka olalta roikkuu huolettomasti musta reppu.

Kuvituskuva: Pixabay

Lattialle on levitetty koko keltaisen pussukan sisältö. Aminan äiti hokee rukouksia tyttärensä puolesta ja etsii tärisevin käsin kaiken seasta vahvoja kipulääkkeitä. Amina hivuttautuu puoli-istuvaan asentoon veljensä avustamana nojaten pesukoneeseen ja ohjeistaen äitiä löytämään oikean lääkkeen.

Amina sättii itseään hiljaa mielessään, ettei hän ollut tajunnut ajankulua ja laskenut selviä merkkejä yks plus yks. Viikko sitten alkoivat jälleen tärinäkivut linja-auton kyydissä ja vatsa on turvonnut näyttämään siltä kuin olisi raskaana. Hän oli jatkuvasti väsynyt ja hartiapistos vei ajatuksia vatsakipujen ja selkäkipujen ohella jatkuvasti harhaan opiskelusta.

Hellä tönäisy käsivarteen saa Aminan palaamaan tähän hetkeen ja vaikertamaan kivusta. Tuntuu siltä, että joku työntäisi monta puukkoa samanaikaisesti alavatsalle ja vääntäisi niitä eri suuntiin. Hän ottaa äitinsä tarjoamasta vesilasista ison kulauksen ja nielaisee samalla vahvan kipulääkkeen.

Äitinsä ja veljensä vahvasti tukemana Amina saadaan takaisin sänkyyn, pikkusisko jättää sängyn viereen ämpärin ja pienelle punaiselle jakkaralle vesilasin ja suklaata. Sängyn viereisestä avonaisesta ikkunasta kuuluu lintujen laulua ja läheisen moottoritien pauhu. Seinäkello tikittää vastakkaisella seinällä kuin laskien aikaa kipulääkkeen vaikutuksen alkamiseen. Vatsalle asetettu kuumavesipullo saa ihon pikkuhiljaa punertamaan – veden on oltava kiehuvan kuumaa, sillä muuten se ei auta kramppeihin ollenkaan. Jälleen Aminan on jätettävä muutama luento välistä tämän piinaavan ja normaalia elämää häiritsevän sairauden vuoksi.

Vaikka Aminan sairautta hoitamaan on määrätty hormonilääkitys, se jatkaa leviämistään Aminan sisäelimissä muodostaen endometrioosipesäkkeitä kohdun ulkopuolelle. Amina tietää, että edessä on uusi leikkaus ja jopa kohdunpoisto. Joinakin päivinä uhka lapsettomuudesta tuntuu liian isolta taakalta kantaa. Hän on kuitenkin onnekas tietäessään, ettei kovat kivut ja muut oireet ole normaalia, ja että hänellä on sairaudestaan diagnoosi. Kaikki eivät ole yhtä onnekkaita.

Aminan tarina on fiktiivinen, mutta endometrioosi on sairautena totta. Endometrioosia sairastaa 176 miljoonaa naista maailmanlaajuisesti ja jopa 200 000 hedelmällisessä iässä olevaa naista Suomessa. Endometrioosi on kohdun pesäkesirottumatauti, jossa kohdun limakalvon kaltaista kudosta kasvaa kohdun ulkopuolella. Endometrioosi on uusiutuva, krooninen sairaus, eikä parantavaa hoitoa ole, mutta oireita voidaan helpottaa lääkityksen ja leikkauksen avulla. Endometrioosikuukauden aikana levitetään tietoutta sairaudesta ja osoitetaan tukea sitä sairastaville. Endometrioosista, sen diagnosoinnista ja hoidosta voi lukea lisää Endometrioosiyhdistyksen verkkosivuilta: www.endometrioosi.fi.

Kati, Suomen somalialaisten liiton tiedottaja

Blogissa esitetyt mielipiteet ovat kirjoittajan omia eivätkä välttämättä edusta Suomen somalialaisten liiton virallista linjaa.