Somalian nykytilanne

Somalian sisällissota sai alkunsa tyytymättömyydestä tuolloisen hallitsijan Mohamed Siad Barren hallintoon ja puhkesi 1980- luvun lopulla klaaniperustaisten ryhmittymien valtataisteluksi. Vuonna 1991 se johti Barren maastapakoon. Maa suistui sekasortoon ja kaoottinen tilanne jatkuu yhä tänäänkin.

Joulukuussa 1992 YK:n päätöslauselmalla 794 päätettiin Yhdysvaltain johtamasta rauhanturvaoperaatiosta alueella. UNOSOM- joukot saapuivat Somaliaan vuonna 1993, mutta taistelut paikallisten aseellisten ryhmittymien kanssa johtivat heidän lähtöönsä vain kaksi vuotta myöhemmin.

The_armed_faction_of_the_Somali_territory_in_1992

Keskushallinnon romahtamisesta johtuen ei maassa ole ollut yhtenäistä lakia tai sitä ylläpitävää tahoa enää vuosikymmeniin. Keskushallinnon puute on johtanut somalialaisten kannalta hyvinkin konkreettisiin vaikeuksiin: heidän on käytännössä mahdotonta saada henkilöllisyyttä todistavia tai matkustamiseen tarvittavia asiakirjoja.

Luoteis-Somaliassa sijaitseva Somalimaa julistautui itsenäiseksi heti Somalian romahdettua vuonna 1991, joskaan mikään taho ei ole sitä virallisesti tunnustanut. Koillis-Somaliassa sjiaitseva Puntmaa puolestaan julistautui autonomiseksi alueeksi vuonna 1998, mutta ei ainakaan toistaiseksi ole ilmoittanut pyrkivänsä irtautumiseen muusta Somaliasta.

Vuonna 2000 Somalia sai väliaikaisen kansallisen hallituksen ja kahden vuoden neuvottelukierroksen jälkeen vuonna 2004 maahan perustettiin väliaikainen liittovaltiohallinto. Vuonna 2005 tästä tuli kansainvälisesti tunnustettu hallitus. Pääkaupungin Mogadishun huonona jatkuvan turvallisuustilanteen vuoksi jouduttiin uuden hallituksen päätoimipaikka sijoittamaan Jowhariin ja myöhemmin Baidoaan.

Vuonna 2006 Mogadishu päätyi ICU:n (Islamic Court Union) käsiin. Seuraavina kuukausina Eritrean aseellisesti tukema ryhmittymä sai haltuunsa alueita myös keskisestä ja eteläisestä Somaliasta. Etiopian tukeman väliaikaishallinnon onnistui saada pääkaupunki takaisin samaisen vuoden joulukuussa. ICU:sta irronnut Al Shabaab- järjestö kuitenkin jatkoi väliaikaishallintoa ja Afrikan Unionin AMISOM-rauhanturvaoperaatiota vastustavia iskujaan.

Viime vuosina se on menettänyt hallinnoimiaan alueitaan suurimmissa kaupungeissa, ja toimii lähinnä maaseudulla. Sen toiminta on levinnyt myös rajojen yli, etenkin Keniaan ja sillä epäillään olevan yhteyksiä myös Boko Haram – liikkeeseen.

Yli miljoona somalialaista on joutunut pakenemaan kotiseudultaan Somalian sisällä ja vähintään saman verran Somalian naapurimaihin. Kenian puolella Somalian rajn tuntumassa sijaitseva Dadaabin pakolaisleiri on maailman suurin. Sen asukkaista somalialaistaustaisia on noin 350 000. Al Shabaabin iskujen myötä Kenia on uhannut leirin sulkemisella.

refugeewoman_behindthefence