FRA: Suomi yksi EU:n syrjivimmistä maista

Helsingin Sanomat kirjoitti FRA:n tuoreesta tutkimuksesta, jonka perusteella Suomi on yksi EU:n syrjivimmistä maista. Tutkimusta varten Suomesta haastateltiin 500:aa maahanmuuttajaa ja etniseen vähemmistöön kuuluvaa pääkaupunkiseudulla. Kaiken kaikkiaan tutkimukseen haastateltiin yli 25 000:ta satunnaisesti valittua ensimmäisen ja toisen polven maahanmuuttajaa ja etniseen vähemmistöön kuuluvaa ihmistä kaikkiaan 28 maasta. Kyselytutkimuksessa 45 prosenttia heistä, joilla on juuret Saharan eteläpuoleisessa Afrikassa, oli kokenut syrjintää Suomessa edellisen 12 kuukauden aikana.

”Ei syrjivä ihminen erottele, kuinka kauan joku on asunut Suomessa.” toteaa Suomen somalialaisten liiton puheenjohtaja Arshe Said Helsingin Sanomien haastattelussa.

Myös Suomen somalialaisten liiton oman tutkimuksen mukaan suomensomalit kohtasivat syrjintää ja rasismia yleisillä paikoilla kuten julkisissa liikennevälineissä, kaupoissa ja kadulla. Suomessa koettu syrjintä on lisääntynyt edellisen FRA:n raportin jälkeen. Poliisin viharikollisuusselvityksen mukaan viime vuonna enemmistö viharikosepäilyistä liittyi jollakin tavalla asianomistajan etniseen taustaan tai kansallisuuteen.

FRA:n  johtaja Michael O’Flaherty on todennut, että vaikka EU:n lait ovat kieltäneet syrjinnän jo 17 vuotta – syrjintä on turhauttavan itsepintaista.

”Monille syrjintä on toistuva kokemus.” O’Flaherty totesi.

Tutkijat järkyttyneitä Suomen rasismitilanteesta

Yhdenvertaisuusvaltuutetun Kirsi Pimiän mukaan tutkimuksen tulos on selvä vahvistus siitä, että Suomessa on paljon rasismia. Tutkijat ovat kertoneet järkyttyneensä siitä, että Suomi on näin kärjessä.

”Heidän oli vaikea uskoa, että Suomen kaltaisessa hyvinvointivaltiossa on paljon rasismia.” kertoi Pimiä.

”Julkisissa keskustelussa yleinen negatiivinen asenne kaikkia maahanmuuttajia kohtaan lisääntyi vuosina 2015 ja 2016, kun maahan tuli paljon turvapaikanhakijoita. Tämä negatiivisuus vaikuttaa rasismin lisääntymiseen.” toteaa Said.

Tutustu FRA:n raporttiin tästä.

Lähteet:
Helsingin Sanomien juttu Poliisin viharikollisuusselvityksestä