Kannanotto: Liiton edustaja pahoittelee mielenosoituksessa tapahtunutta välikohtausta

Lauantaina 26.marraskuuta 2016 Suomi Ensin –liike järjesti mielenosoituksen Puotinharjun ostoskeskuksen edessä Itä-Helsingissä. Ennen mielenosoitusta mm. paikalliset yritykset, Suomen somalialaisten liitto ja moskeijat korostivat rauhallisena pysymistä ja provosoitumisen välttämistä.

Helsingin sanomien artikkelin ja omien tietojemme mukaan mielenosoitus sujui rauhallisesti, lukuun ottamatta välikohtausta liiton edustajan ja mielenosoittajien välillä.

Liiton edustaja lainasi autoa ystävältään ja lähti tekemään vaimonsa kanssa ruokaostoksia. He kohtasivat mielenosoittajia ostoskeskuksen parkkialueella, jossa erimielisyydet äityivät mielenosoittajien kuvatessa liiton edustajan perhettä. Liiton edustaja pahoittelee tilanteessa tapahtunutta ylilyöntiä.

Liitto ei kannusta provosoitumista, vaan yleinen linjamme on kannustaa rauhanomaiseen käytökseen ja rakentavaan dialogiin.