Somalian uusi presidentti on valittu

Monta kuukautta kestäneen vaaliprosessin jälkeen keskiviikkona 8.2.2017 Somaliaan on valittu uusi presidentti Mohamed Farmajo Abdullahi.

Mohamed Farmajo Abdullahi on Somalian uusi presidentti.

Mohamed Farmajo Abdullahi on Somalian uusi presidentti. Kuva Presidentti Farmajon facebook -sivulta.

Somaliassa ei ole poliittisia puolueita, vaan poliitikot edustavat klaanejaan. Farmajo edustaa toiseksi suurinta klaania Darodia.

”Farmajo oli suosittu henkilö, ja hänen ohjelmaansa pidettiin hyvänä. Kolmanneksi hänellä oli myös erittäin hyvä kampanjatiimi”, sanoo Arshe Said, Suomen somalialaisten liiton puheenjohtaja.

Klaanien kokous Mogadishun lentokentällä äänesti Farmajon presidentiksi kahdella äänestyskierroksella. Kaiken kaikkiaan ehdokkaita oli 21.

”Tämä voitto kuuluu Somalian kansalaisille, tämä on alku yhtenäisyydelle, demokratialle ja korruption torjunnalle Somaliassa”, sanoi presidentti virkavalansa jälkeen. ”On ollut raskasta ennen minua, ja minä tiedän sen”, hän jatkoi.

Uutta presidenttiä on juhlittu Suomessakin somaliyhteisön keskuudessa, sillä Farmajon valinta oli monelle iso ja positiivinen yllätys. Somalia kuuluu Suomen suurimpiin kehitysyhteistyökumppaneihin. Uuden alun siivittämänä myös Suomen hallitus aikoo kasvattaa Somaliassa tehtävän työn määrää edelleen vuoteen 2021 mennessä.

Vaalit olivat ensimmäiset kansanvaalit vuoden 1969 jälkeen. Nyt järjestettyjä vaaleja leimasivat raportit äänien ostamisesta ja myymisestä. Somaliaa ovat ravisuttaneet sisällissota, vallankaappaukset ja muut konfliktit jo toista vuosikymmentä. Lähes 900 000 somalialaista elää pakolaisena maan ulkopuolella.

Lähteet: HS, Yle