Vieraskynä: Eid al-Fitr ja Eid al-Adha

Tällä viikolla Suomen somalialaisten liiton toimistolla on ollut kaksi 8-luokkalaista työelämään tutustujaa. He saivat tehtäväkseen kirjoittaa lyhyen blogikirjoituksen Eid-juhlista ja sen merkityksestä nuorille muslimeille:

Eid al-Fitr on vuoden ensimmäinen Eid-juhla ja sitä vietetään Ramadanin päättymisen kunniaksi. Juhla kestää kolme päivää ja sen viettäminen alkaa yhteisrukouksella yleensä urheiluhallissa, koska Suomessa on pieniä moskeijoita.

Eid al-Adha on toinen Eid-juhlista ja sitä kutsutaan uhrin juhlaksi. Juhlaa vietetään sen kunniaksi, että profeetta Ibrahim oli valmis Jumalan pyynnöstä uhraamaan teuraaksi oman poikansa. Juhlaa vietetään sillä tavalla, että teurastetaan esimerkiksi lammas, vuohi, lehmä tai kameli, mutta Suomessa sekä Ruotsissa uskonnollinen teurastaminen on kuitenkin kieletty.

Eid-juhlat on meidän nuorten muslimien mielestä vuoden parasta aikaa, sillä sukulaisia nähdään, lahjoja saadaan, tehdään hyväntekeväisyyttä, ostetaan uusia vaatteita ja syödään yhdessä. Juhlapäivänä yleensä perheet menevät yhdessä myös huvipuistoihin ja ravintoloihin. Se on hauskaa, kun on odottanut pitkän aikaa Eidiä ja sen saa viettää kohta. Eid on myös aikaa, jolloin kaikki ovat iloisia ja tuntevat hyvänolon tunteita.

Kuva: Pixabay